Een grote regionale bibliotheek krijgt met ingrijpende veranderingen te maken. Om die veranderingen te ondersteunen verzorgt Immediact een trainingstraject Feedback Geven. Doelstelling van het traject is de onderlinge communicatie en daarmee het leervermogen van de organisatie te versterken. Immers door elkaar beter feedback te geven kan van en met elkaar leren worden gestimuleerd.
Het is duidelijk dat alleen door vaardigheidstrainingen de doelstelling niet wordt bereikt. De wijze waarop met elkaar wordt omgegaan zal moeten veranderen. Er is dus sprake van een cultuurverandering. Dat is niet van de ene dag op de andere gerealiseerd.
Er is voor gekozen om minimaal 60% van alle medewerkers (en management) aan de cursus te laten deelnemen. Om praktische redenen worden de trainingen gespreid over 2010 en 2011. Groepen worden bezet met deelnemers uit diverse vestigingen en lagen van de organisatie. Zo kan de training een bijdrage leveren aan het besef deel te zijn van een groter geheel en is er gedurende langere tijd steeds wel een teamlid deelnemer. Bovendien blijft Feedback geven op deze wijze langere tijd op de agenda staan en dat is precies wat er nodig is om de effecten van de training in de praktijk te verankeren. Daarnaast is er een belangrijke rol weggelegd voor zogenaamde 'ambassadeurs', deelnemers uit de eerste groep (een proefgroep, die heeft meegewerkt aan de ontwikkeling van de training). Een ambassadeur geeft voorlichting over de training in werkoverleg, komt af en toe buurten om de voortgang te monitoren en is aanspreekpunt voor een groep deelnemers. Zo wordt ook vanuit de organisatie gegarandeerd dat het thema op het netvlies van de medewerkers blijft.
Als laatste hulpmiddel is een blog toegevoegd, dat door Immediact wordt beheerd. Oud deelnemers worden uitgenodigd om zich aan te melden voor het blog. Op het blog treffen ze informatie aan over de voortgang van de training, inhoudelijke verdiepingen (bijvoorbeeld over het aanspreken van lastige jongeren), reacties en praktijkervaringen van deelnemers, maar ook luchtige filmpjes over het thema.Het blog is zo een virtuele ontmoetingsplaats en draagt er aan bij dat feedback geven na de training in de hoofden blijft van de deelnemers.Een mooi voorbeeld hoe social media een bijdrage kunnen leveren aan een leertraject.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten