maandag 20 juni 2011

Groeimindset en feedback

In het Tijdschrift voor Ontwikkeling in Organisaties staat deze maand een artikel van de hand van Coert Visser over “het ontwikkelen van een groeimindset”.Hieronder volgt een korte samenvatting van hetgeen hij in dat artikel beschrijft met betrekking tot het op een goede manier geven van feedback.



Carol Dweck onderscheidt twee soorten overtuigingen over menselijke capaciteiten en eigenschappen: de fixed mindset en de groeimindset. Onderstaand tabelletje laat de verschillen tussen de twee mindsets zien:



Fixed mindset
Groeimindset

Overtuiging
Capaciteiten zijn aangeboren talenten en late zich beperkt ontwikkelen
Capaciteiten zijn ontwikkelbaar

Algemene neiging
Proberen zo capabel mogelijk over te komen
Proberen zoveel mogelijk te leren

Reactie op kritiek
Defensief: eigen zwaktes en fouten niet onder ogen zien en erkennen
Onderzoekend en geïnteresseerd, gretig om te leren van feedback op fouten

Succes van anderen
Wordt gezien als bedreigend omdat anderen wellicht als beter worden gezien
Wordt gezien als inspirerend omdat hiervan kan worden geleerd

Effect op anderen
Kan samenwerking belemmeren, feedback bemoeilijken en groei van anderen belemmeren
Kan uitnodigen tot samenwerking, tot uitwisselen van feedback en tips en de groei van anderen ondersteunen



Het moge duidelijk zijn dat een groeimindset in het kader van feedback geven de voorkeur geniet. Immers een fixed mindset leidt tot moeilijkheden met het ontvangen van feedback en daarmee loopt het leren van elkaar voor de voeten. Visser haalt onderzoek aan waaruit blijkt dat het aanleren van de groeimindset leidt tot een beter benutten van het potentieel en tot effectiever werken.

 Ook laat onderzoek zien dat de manier waarop we mensen feedback geven invloed heeft op de manier waarop we denken over ontwikkelbaarheid van capaciteiten. Feedback bevat vaak impliciete boodschappen die ofwel kunnen motiveren ofwel demotiveren. Het geven van positieve feedback is meestal motiverend, relatieversterkend en prestatieverbeterend. Negatieve feedback bedreigt het gevoel van competentie van mensen, werkt meestal demotiverend en verslechtert de samenwerking.Dit geldt natuurlijk nog in sterkere mate voor iemand met een fixed mindset.

Dweck heeft aangetoond dat de manier waarop feedback geven ook heel belangrijk is. Ze vergeleek twee soorten positieve complimenten: eigenschapscomplimenten en procescomplimenten. Bij eigenschapcomplimenten wordt iemand gecomplimenteerd met een eigenschap, een interne en min of meer vastliggende kwaliteit. Bij procescomplimenten wordt de persoon gecomplimenteerd met iets wat hij/zij heeft gedaan dat werkt. Onderstaand tabelletje laat de nadelen van eigenschapcomplimenten en de voordelen van procescomplimenten zien.



Eigenschapscomplimenten
Procescomplimenten

Voorbeeld
“wat ben jij toch slim”
“Dat heb je goed aangepakt”

Effect op anderen
Roept een fixed mindset op
Roept een groetmindset op

Effect op gevoel
Roept gevoel van trots en tevredenheid op
Roept een gevoel van trots en tevredenheid op

Effecten op gedrag
Vermijden van uitdagingen
Minder inspanning
Minder volharding
Defensieve reactie op falen
Uitdagingen aangaan
Meer inspanning
Meer volharding
Leren van fouten


 Kortom: door positieve feedback te geven op wat iemand doet, procescomplimenten, stimuleer je de groeimindset. Daarmee versterk je het lerend vermogen van degene die je feedback geeft, je versterkt er de onderlinge relaties mee en daarmee de samenwerking en sfeer op de afdeling.

Reden te meer om eens wat vaker een compliment te geven aan een collega als die goed presteert.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten