In het Tijdschrift voor Ontwikkeling in Organisaties staat deze maand een artikel van de hand van Coert Visser over “het ontwikkelen van een groeimindset”.Hieronder volgt een korte samenvatting van hetgeen hij in dat artikel beschrijft met betrekking tot het op een goede manier geven van feedback.
Carol Dweck onderscheidt twee soorten overtuigingen over menselijke capaciteiten en eigenschappen: de fixed mindset en de groeimindset. Onderstaand tabelletje laat de verschillen tussen de twee mindsets zien:
Fixed mindset | Groeimindset | |
Overtuiging | Capaciteiten zijn aangeboren talenten en late zich beperkt ontwikkelen | Capaciteiten zijn ontwikkelbaar |
Algemene neiging | Proberen zo capabel mogelijk over te komen | Proberen zoveel mogelijk te leren |
Reactie op kritiek | Defensief: eigen zwaktes en fouten niet onder ogen zien en erkennen | Onderzoekend en geïnteresseerd, gretig om te leren van feedback op fouten |
Succes van anderen | Wordt gezien als bedreigend omdat anderen wellicht als beter worden gezien | Wordt gezien als inspirerend omdat hiervan kan worden geleerd |
Effect op anderen | Kan samenwerking belemmeren, feedback bemoeilijken en groei van anderen belemmeren | Kan uitnodigen tot samenwerking, tot uitwisselen van feedback en tips en de groei van anderen ondersteunen |
Het moge duidelijk zijn dat een groeimindset in het kader van feedback geven de voorkeur geniet. Immers een fixed mindset leidt tot moeilijkheden met het ontvangen van feedback en daarmee loopt het leren van elkaar voor de voeten. Visser haalt onderzoek aan waaruit blijkt dat het aanleren van de groeimindset leidt tot een beter benutten van het potentieel en tot effectiever werken.
Dweck heeft aangetoond dat de manier waarop feedback geven ook heel belangrijk is. Ze vergeleek twee soorten positieve complimenten: eigenschapscomplimenten en procescomplimenten. Bij eigenschapcomplimenten wordt iemand gecomplimenteerd met een eigenschap, een interne en min of meer vastliggende kwaliteit. Bij procescomplimenten wordt de persoon gecomplimenteerd met iets wat hij/zij heeft gedaan dat werkt. Onderstaand tabelletje laat de nadelen van eigenschapcomplimenten en de voordelen van procescomplimenten zien.
Eigenschapscomplimenten | Procescomplimenten | |
Voorbeeld | “wat ben jij toch slim” | “Dat heb je goed aangepakt” |
Effect op anderen | Roept een fixed mindset op | Roept een groetmindset op |
Effect op gevoel | Roept gevoel van trots en tevredenheid op | Roept een gevoel van trots en tevredenheid op |
Effecten op gedrag | Vermijden van uitdagingen Minder inspanning Minder volharding Defensieve reactie op falen | Uitdagingen aangaan Meer inspanning Meer volharding Leren van fouten |
Reden te meer om eens wat vaker een compliment te geven aan een collega als die goed presteert.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten